17 SUNNAH & 6 PELARE FÖR WUDU

Inledning

Sunnah och pelare så kallad grund handlingar definierar de väsentliga och rekommenderade aspekterna av denna reningsceremoni. Pelarna – inklusive avsikten (Niyyah), tvätt av ansiktet, händerna och fötterna, torkning av huvudet samt att följa rätt ordning – är obligatoriska för att Wudu ska vara giltigt. Om någon av dessa moment utelämnas, blir Wudu ogiltigt.

Å andra sidan höjer de sunnah-handlingar, såsom att säga “Bismillah”, skölja munnen, torka öronen och att använda minimalt med vatten, de andliga och hygieniska fördelarna med Wudu, även om de inte påverkar giltigheten om de utelämnas.

Vad är Sunnah och pelarna i wudu?

Stegen i Wudu är lätta att känna till, men misstag kan inträffa. Därför är det viktigt att veta när ett misstag sker, om det påverkar en av Wudus pelare, eller om det inte utgör en pelare.

Om din Wudu blir ogiltig måste du även upprepa den Salah (bönen) du utförde med den – om du minns den. Det är därmed viktigt att veta vilka delar av Wudu som är nödvändiga pelare och vilka som inte är det. Genom att veta om du har missat ett moment kan du avgöra om din Wudu är giltig eller inte.

Sunnah och pelarna i wudu

Innehållsförteckning

  • Sunnah för wudu, betydelse
  • 17 Sunnah i wudu
  • Pelarna i wudu
  • Slutsats

Sunnah för wudu, betydelse

Sunnah för Wudu avser de rekommenderade handlingar som profeten Muhammad frid vare över honom fastställde för att höja renings ritualen inför bönen, men att utelämna de betyder inte att Wudu är ogiltigförklarad.

Dessa Sunnah-handlingar ökar dock väsentligt Wudus belöning och bidrar till en djupare religiös koppling.

Handlingar som att säga “Bismillah”, tvätta specifika kroppsdelar i en viss ordning och att upprätthålla renlighet betonar medveten närvaro, andlighet och efterlevnad av islamska traditioner.

Vi ska ha i åtanke det som profeten frid vare över honom sade till oss:

”Ni skall följa min Sunnah och den Sunnah av de rättledda kaliferna efter mig levde efter. Håll fast vid den och greppa den med era tänder, och akta er för nyskapelser – ty varje nyskapelse är en innovation och varje innovation är vilseledning.”

17 Sunnah för wudu

Sunnah för wudu förstärker den andliga betydelsen och belöningen för denna renings ritual, och speglar profeten Muhammads läror frid vare över honom. Grundläggande principer inkluderar att säga “Bismillah”, att tvätta händerna noggrant, inklusive handflatorna, skölja munnen och stryka vatten i öronen, med flera – allt för att betona renlighet och medvetenhet inför bönen.

Att följa dessa Sunnah-handlingar främjar en djupare koppling till dyrkan och håller fast vid profetens traditioner.

  1. Att säga Bismillah innan Wudu
    Att inleda Wudu med frasen “Bismillah” (i Allahs namn) är en viktig Sunnah som anger avsikten att rena sig. Det speglar medveten närvaro och andlig fokus, och etablerar Wudu som en dyrkan-handling.
    Profeten Muhammad (frid vare över honom) betonade denna praxis och sade att att säga Bismillah innan varje handling av dyrkan, vilket ökar dess andliga betydelse och renlighet.
    – – –
  2. Att tvätta händerna ända upp till handlederna innan man använder vatten
    Att tvätta händerna innan man påbörjar sin wudu syftar till att rena dem från orenheter och markerar avsikten att inleda reningsprocessen. Denna handling, baserad på profetens praxis, understryker vikten av renlighet och hygien, så att händerna är rena innan de kommer i kontakt med vattnet som syftar till tvagning.
    – – –
  3. Att tvätta handflatorna för att rengöra dem
    Att tvätta handflatorna är en specifik Sunnah som säkerställer att händerna är rena inför resten av wudu. Detta steg avlägsnar osynliga orenheter och förbereder händerna för de efterföljande renings momenten. Det återspeglar en helhetssyn på renlighet, vilken är en central aspekt inom islam.
    – – –
  4. Att skölja munnen och andas in vatten (börja med båda)
    Att skölja munnen och att andas in vatten genom näsan (kända som madhmadhah och istinshaq) är grundläggande delar av wudu. Dessa handlingar renar både munnen och näsgångarna samt symboliserar andlig rening. Det rekommenderas att utföra dessa moment med färskt vatten vid varje försök, enligt profeten Muhammads (frid vare över honom) regelbundna praxis.
    – – –
  5. Att stryka öronen (efter att ha strykt huvudet)
    Att stryka vatten i öronen är en viktig Sunnah som följer efter att huvudet har torkats under wudu. Profeten Muhammad (frid vare över honom) sade att öronen räknas som en del av huvudet och bör därför ingå i reningsprocessen. Detta moment påminner om vikten av renlighet i alla aspekter av dyrkan och förbättrar individens andliga tillstånd.
    – – –
  6. Att tvätta ansiktet, armarna och fötterna en,
    två eller tre gånger (huvudet endast en gång)
    Under wudu tvättas ansiktet, armarna och fötterna en, två eller tre gånger enligt profetens Sunnah, medan huvudet tvättas endast en gång. Denna flexibilitet i antalet tvättar för övriga kroppsdelar betonar vikten av grundlighet i reningen. Den ideala praktiken visar både respekt för traditionen och personlig preferens, vilket bidrar till renlighet och noggrannhet.
    – – –
  7. Att recitera dua efter wudu
    Att recitera en särskild dua ( bön ( åkallan ) ) efter att ha fullbordat Wudu är en Sunnah som ökar den andliga betydelsen av reningsprocessen. Denna dua fungerar som ett sätt att söka Allahs välsignelser och förlåtelse samt förstärker den avsikt som ligger bakom Wudu. Den markerar övergången från fysisk rening till andlig beredskap inför bönen.
    – – –
  8. Använd spara på vatten och inte slösa med vatten
    (Sunnah är att använda en hink om möjligt)
    Sunnah uppmanar till måttfullhet med vatten vid wudu, vilket betonar vikten av att spara och visa respekt för naturens resurser. Att använda en hink är därför att föredra, eftersom det ger bättre kontroll över vattenanvändningen. Denna praxis speglar islams värdering om hållbarhet och medvetenhet i vardagliga ritualer.
    – – –
  9. Utför Wudu före varje bön
    (även om din wudu är fortfarande giltig)
    Det rekommenderas att den bedjande utför wudu inför varje salah (bön), även om den tidigare wudu fortfarande är giltig. Denna vana understryker vikten av andlig renhet och beredskap inför bönen. Genom att förnya wudu kan de troende öka sitt fokus och sin hängivenhet under bönen, i enlighet med profetens undervisning.
    – – –
  10. Att använda siwak före wudu
    Att använda siwak (en naturlig tandpinne (tandborste) ) innan wudu är en sunnah som främjar både munhygien och fräschhet.
    Profeten Muhammad frid vare över honom använde regelbundet Siwak och betonade dess fördelar för både fysisk renlighet och andlig rening. Att integrera denna praxis i Wudu-rutinen förbättrar den totala renings upplevelsen.
    – – –
  11. Börja med höger sedan vänster, för både händer och fötter
    Vid Wudu är det Sunnah att börja med att tvätta höger hand och fot före vänster. Denna ordning speglar islams preferens för höger sida vid handlingar av renlighet och dyrkan, och symboliserar godhet och välsignelser. Att följa denna ordning bidrar till en medveten och fokuserad reningsprocess.
    – – –
  12. För sedan fingrarna genom skägget
    Att föra fingrarna genom skägget under wudu är en sunnah som profeten Muhammad frid vare över honom praktiserade. Detta moment innebär att säkerställa grundlighet i reningen, så att även skägget omfattas av tvätten. Det betonar vikten av uppmärksamhet på detaljer i personlig hygien inom ens dyrkningsrutin.
    – – –
  13. Att tvätta bortom armbågar eller hälar
    När man utför wudu är det viktigt att tvätta bortom armbågarna och hälarna för att säkerställa fullständig renhet. Denna praxis understryker vikten av att vara noggrann vid rening, i enlighet med profetens sunnah, och försäkrar att ingen del av kroppen förbises enligt hygienprinciperna och beredskapen inför bönen.
    – – –
  14. Att ha (förbereda) avsikten (niyyah) innan man påbörjar wudu
    Innan du börjar wudu är det avgörande att göra avsikten (niyyah) eftersom detta samordnar hjärta och sinne med renings handlingen. Denna inre beslutsamhet markerar syftet med wudu – att söka närhet till Allah och att förbereda sig för bönen. Avsikt är en grundläggande del i många former av dyrkan och betonar vikten av medveten närvaro i andliga handlingar.
    – – –
  15. Att upprätthålla ordningsföljd i handlings sekvensen
    Att följa en ordnad sekvens i Wudu-handlingarna är en Sunnah som speglar den metod som profeten Muhammad frid vare över honom praktiserade. Genom att följa den föreskrivna ordningen – att tvätta händer, ansikte, armar, huvud och fötter – bekräftas ritualens strukturerade natur. Detta noggranna förfarande främjar fokus och disciplin, vilket förbättrar renings upplevelsen.
    – – –
  16. Att torka hela huvudet i ett svep, inklusive öronen
    Att torka hela huvudet i en enda rörelse, där även öronen inkluderas, är en Sunnah i Wudu som visar på grundlighet och effektivitet i reningen. Denna praxis, grundad på profetens läror, säkerställer att alla delar av huvudet rengörs på rätt sätt, vilket understryker vikten av renlighet inför bönen.
    – – –
  17. Att undvika att förlita sig på andra för
    hjälp vid Wudu, om det inte är nödvändigt
    Även om hjälp kan vara acceptabelt i särskilda fall, uppmuntras det att utföra Wudu självständigt för att främja självförsörjning och personligt ansvar vid dyrkan. Profeten Muhammad frid vare över honom gav ett exempel på detta och betonade vikten av individuell ansvarsskyldighet i alla dyrknings handlingar. Detta tillvägagångssätt bidrar till en mer personlig och meningsfull koppling till reningsprocessen.

Pelarna i Wudu ”Pelarna i Wudu” är väsentliga komponenter som måste uppfyllas för att wudu (avsabutionshandlingen) ska vara giltig; utan någon av pelarna räknas inte wudu. Det finns sex pelare i wudu:

  • Avsikt (tyst)
  • Ansiktstvätt
  • Att tvätt händerna ända upp till armbågarna
  • Att stryka vatten med händerna över huvudet
  • Att tvätta fötterna upp till anklarna
  • Ovan nämnda ordningen på momenten

1. Avsikt

Avsikt är en generell pelare i varje dyrkan, vilket bekräftas av den kända autentiska hadithen:

”Handlingar bedöms efter avsikten” (Sahih al-Bukhari och Muslim)

Avsikt i wudu innebär att avse att genomföra wudu som en dyrkanhandling till Allah den Allsmäktige. Det är inte bara att tvätta ansikte, händer etc., utan att göra Wudu med rätt andlig betydelse. En giltig avsikt under wudu är också att söka Allahs förlåtelse. Profeten (frid vare över honom) sade att synder lämnar kroppen genom wudu (Sahih Bukhari och Muslim).

Notera att avsikten sker i hjärtat, den är tyst och bör inte uttalas högt. Detta lär muslimer att vara medvetna om sitt inre.

2. Ansiktstvätt

Det första momentet i wudu, som nämns i versen om tvagningen, är att tvätta ansiktet.

Ansiktet omfattar området vertikalt från hårfästet (utan att beakta eventuell skallighet) till hakan, och horisontellt från öra till öra. Dessa områden är de delar av ansiktet som forskare är överens om och som definieras i det arabiska språket.

Att tvätta ansiktet innebär att säkerställa att vattnet når alla delar av det. Det bästa sättet är att samla vatten i handflatan och stänka det över ansiktet.

3. Tvätta händerna till armbågarna

Efter att ha tvättat ansiktet ska man tvätta händerna enligt ayan för wudu.

Händerna utgör området från fingrarna ända upp till armbågarna – båda ingår.

Tvätt kan påbörjas från armbågarna nedåt eller från fingrarna upp till armbågarna, så länge vattnet rinner över hela området. Ett enkelt sätt är att ta vatten i handflatan, lyfta handen långsamt så att vattnet rinner ner mot armbågen, och gnugga in vattnet så att det når hela handen.

4. Torka över huvudet

Det tredje momentet enligt ayan för wudu är att torka över huvudet.

Observera att torkning skiljer sig från tvättning. Att torka över huvudet innebär att man med en våt hand drar den över huvudet, utan att nödvändigtvis tvätta det.

Forskare är överens om att det är bäst i wudu att torka hela huvudet, men det råder viss oenighet om huruvida detta är obligatoriskt eller inte. Maliki- och Hanbali-skolorna anser att det är obligatoriskt att torka hela huvudet, medan Shaf’i- och Hanafi-skolorna menar att det räcker att torka en del av huvudet. Det finns ingen hadith som anger att profeten (frid vare över honom) torkade endast en del av huvudet; när han torkade sin panna fortsatte han att torka över sitt hår (Sahih Muslim).

5. Tvätta fötterna till vragen

Det sista momentet i wudu är att tvätta fötterna, vilket är obligatoriskt.

Ayan för wudu är tydlig med att fötterna ska tvättas och inte torkas. Även om ordningen inte upprepas, är de i Arabiska grammatiken sammankopplade med ansiktet och händerna, inte med huvudet, vilket gör att tvättning är obligatorisk. Sunnah understryker också att tvättning av fötterna är obligatoriskt, och alla fyra rättsskolor är överens om detta.

Profeten (frid vare över honom) sade: ”Rädda dina hälar från helvetets eld” – angående en man som inte tvättade sina hälar (Sahih Muslim).

Se till att vattnet når alla delar av foten, inklusive hälar och vrage, och tvätta dem noggrant med handen.

6. Den nämnda ordningen

Denna ordning är den som fastställs i Koranen och Hadith. Många lärda menar att att utföra wudu i denna ordning är ett krav för att wudu ska vara giltigt.

Notera att detta bara ses som obligatoriskt enligt Shaf’i- och Hanbali-skolorna, medan Maliki- och Hanafi-skolorna anser att det är sunnah. En wudu som utförs i den ordning som anges i Koranen och Sunnah är den form som undviker inblandning i denna oenighet.

Slutsats

Wudu har pelare som, om de utelämnas, gör wudu ogiltigt och därmed även den salah som utförs med den. Utöver dessa pelare finns det sunnah-handlingar som fullbordar wudu, förskönar den och ger den stora belöningar.

När du utför wudu bör du påminna dig själv om att du strävar efter att vara ren och renad både i kropp och själ – en renhet du måste inta inför din Skapare. Sunnah innebär inte att man ”inte gör det”, utan snarare ”gör det”. Det är en stor handling och en ära att följa profetens (frid vare över honom) steg.

Syftet med att känna till dessa detaljer är att om du gör ett misstag eller glömmer något, vet du då om din wudu är giltig eller inte.

Kom ihåg att profeten (frid vare över honom) sade: ”Om någon utför wudu på rätt sätt, kommer hans synder att lämna hans kropp, ända tills de kommer ut från under hans naglar.” (Sahih Bukhari och Muslim)

Categories: Tvagningen